EconomiePrecizări despre implementarea e-Factura în regim B2C, în raport...

Precizări despre implementarea e-Factura în regim B2C, în raport cu prevederile legislației privind protecția datelor cu caracter personal

-

- Advertisment -

Prin OUG 69/2024, Guvernul României a reglementat extinderea utilizãrii Sistemului național privind factura electronică RO e-Factura în relația B2C, în sensul instituirii obligației persoanelor impozabile care emit facturi pe această relație de a le raporta în sistem, ca element important pentru ecosistemul de date utilizat de instrumentele digitale implementate pentru reducerea GAP-ului de TVA și combaterea evaziunii fiscale.

Protecția datelor cu caracter personal este o necesitate imperativă în era digitală, în acest sens MF își reiterează angajamentul ferm de a respecta toate standardele naționale și europene în domeniu. Precizăm că implementarea sistemului RO e-Factura se va realiza în conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor, asigurând astfel o gestionare eficientă și sigură a informațiilor cu caracter personal.

În acest moment, cu toate că în forma actuală legislația e-Factura respectãRegulamentul UE 2016/679 (GDPR), MF explorează modalități prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura.

Legislația în vigoare nu contravine Regulamentului UE 2016/679 (GDPR)

În contextul discuțiilor din spațiul public pe tema respectării GDPR, precizăm că instituirea utilizării Sistemului RO e-Factura în relația B2C s-a realizat prin completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021, actul normativ de bază care statutează regimul facturării electronice în România.

Astfel, în conformitate cu prevederile art. 14 și 15 din Ordonanța de urgență nr. 120/2021, prevederile actului normativ nu aduc atingere legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

Subliniem că datele cu caracter personal obținute în scopul prelucrării facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

Totodată, modalitățile de publicare, în scopul asigurării transparenței și a tragerii la răspundere, a datelor cu caracter personal care au fost colectate în cadrul sistemului naþional privind factura electronică RO e-Factura trebuie să fie în concordanță cu scopul publicării și protecției sferei private.

Managementul datelor, cu păstrarea secretului fiscal

Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală asigură managementul datelor și informațiilor existente în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, cu păstrarea secretului fiscal, datele și informațiile din factura electronică fiind folosite exclusiv de către Ministerul Finanțelor și structurile subordonate, conform competențelor, pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice, cu respectarea secretului fiscal.

Prin urmare, cadrul legal în domeniul facturării electronice prevede, în clar, asigurarea condițiilor de ordin legislativ pentru respectarea prelucrării datelor cu caracter personal.

Totodată, precizăm că în relația cu ANAF, persoanele fizice române se identifică prin codul numeric personal (CNP), iar persoanele fizice străine se identifică prin numărul de identificare fiscală (NIF) atribuit de administrația fiscală.

Codul numeric personal este identificator fiscal al persoanei fizice, conform art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, atât în relația cu organul fiscal cât și cu celelalte sisteme de asigurare socială (CNPP, CNAS, etc).

Pe de altă parte, codul numeric personal al persoanei fizice este înscris în alte declarații fiscale depuse de către persoanele juridice (de ex. Declarația 112 depusă de angajator conține informații cu privire la sumele plătite angajaților, inclusiv codul numeric personal al acestora).

În conformitate cu art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, toate informațiile furnizate organului fiscal indiferent că acestea provin din declarații fiscale, facturi, bonuri fiscale, etc. intră sub incidența secretului fiscal, iar personalul din cadrul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuþiilor de serviciu.

Și în prezent, potrivit dispozițiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, plătitorii de venituri cu regim de reþinere la sursă a impozitelor au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru fiecare beneficiar de venit la administrația fiscală competentă conform regulilor fiscale prevăzute pentru categoria de venit.

Astfel, în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, plătitorii au obligaþia să completeze și să depună Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), până la termenul de plată a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, inclusiv.

De asemenea, Codul fiscal prevede că plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului pe veniturile persoanei fizice au obligația să depună o declaraþie (D205) privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepția plătitorilor de venituri care au obligația depunerii Declarației – D112.

Sunt de menționat cu titlu de exemplu, prevederile art. 147 alin. (17)-(22) din Codul fiscal, conform cărora evidența obligațiilor de plată a contribuției de asigurări sociale datorate de angajatori și asimilații acestora se ține pe baza codului de identificare fiscală, iar cea privind contribuția de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale, potrivit legii, pe baza codului numeric personal sau pe baza numărului de identificare fiscală, după caz. Declarația (D112) cuprinde cel puțin următoarele informații:

    a) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care depune declarația;
    b) codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal, după caz;
    c) numele, prenumele și datele privind calitatea de asigurat;
    d) date referitoare la raporturile de muncă și activitatea desfășurată;
    e) date privind condițiile de muncă;
f) date privind venituri/indemnizații/prestații.

Totodată, formularele de declarații fiscale conțin informația ”Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Ultimele articole

Pași concreți pentru realizarea primului Centru de Excelență pentru Diagnosticare și Tratament cu Protonoterapie

Ministerul Sănătății demarează procedurile pentru realizarea primului Centru de Protonoterapie din România cu Fonduri Europene! Workshop cu experți în radioterapie/protonoterapie,...

Cercetați pentru înșelăciune, acces ilegal la un sistem informatic și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos 

La data de 16 iulie a.c., polițiștii Inspectoratului de Poliție Județean Călărași au fost sesizați, prin plângere, de către...

Ministerul Afacerilor Externe salută celebrarea Zilei Justiției Penale Internaționale

Ministerul Afacerilor Externe salută celebrarea Zilei Justiției Penale Internaționale, prilejuită de adoptarea, la 17 iulie 1998, a Statutului de...

Succes sportivilor și antrenorilor din delegația României la Jocurile Olimpice de la Paris

Marcel Ciolacu le-a urat azi succes sportivilor și antrenorilor din delegația României la Jocurile Olimpice de la Paris și...
- Advertisement -spot_img

Alexandru Rafila – Construim spitale noi prin PNRR!

Construim spitale noi prin #PNRR! În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (#PNRR), facem pași importanți pentru a transforma...

Procurorii DIICOT– Serviciul Teritorial Oradea au dispus reținerea a doi inculpați,  cercetați sub aspectul săvârșirii infracțiunii  de trafic de droguri de risc.

La data de 15.07.2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Oradea...

Must read

Pași concreți pentru realizarea primului Centru de Excelență pentru Diagnosticare și Tratament cu Protonoterapie

Ministerul Sănătății demarează procedurile pentru realizarea primului Centru de...

You might also likeRELATED
Recommended to you