EconomieASF, prin MF, propune plafonarea prețului polițelor de asigurare...

ASF, prin MF, propune plafonarea prețului polițelor de asigurare obligatorie până la 30 septembrie 2024

-

- Advertisment -

Ministerul Finanțelor pune în dezbatere publică proiectul elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin care reglementează soluția temporară de prelungire până la data de 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr. 1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie.

Totodată, actul normativ stabilește:

  • tarifele de primă maxime,
  • contractele asupra cărora se aplică,
  • comisioanele de distribuție aferente contractelor, clasa bonus/malus ce se aplică, implicațiile BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România),
  • despăgubirile acordate de către asiguratorii RCA pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau dintr-o clasã inferioară,
  • perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile,
  • contravențiile și sancțiunile aplicabile.

Tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurator RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% și sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși costul mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto și se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile prevăzute mai sus este de 30 de zile, fie de la data eliberării autorizației de reparație de către unitățile Poliției Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asiguratorul RCA. Termenul poate fi prelungit numai cu aprobarea asiguratorului RCA în situații justificate, probate cu documente.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară și se încadrează în situația de daună totală economică, despăgubirile de mai sus acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor și data înaintării ofertei de despăgubire, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr. 132/2017, cu modificările și completările ulterioare. În acest caz, valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.

În prezent, în piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asiguratorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât și din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăți de asigurare, ceea ce arată un grad scăzut de concurență.
De asemenea, la data de 31 decembrie 2023, din numărul total de vehicule din parcul național auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule. Cazurile prelucrate, încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat în perioada 1.01.2024 – 2.06.2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asiguratori.
O astfel de situație denotă existența unui dezechilibru între cerere și ofertă și are potențialul de a genera consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 30 iunie 2024.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Ultimele articole

Marcel Boloș – Am votat astăzi la Bruxelles

Am votat astăzi la Bruxelles. Din inima Europei, pentru calea europeană a României. Suntem aici în mijlocul unor negocieri importante,...

Precizări de presă

Ministerul Afacerilor Externe constată vehicularea prin postări social media a unor afirmații false privind derularea alegerilor în străinătate. Acestea sunt...

Precizare

În contextul procesului electoral pentru alegerea Președintelui României, Ministerul Afacerilor Interne mulțumește tuturor colegilor care în aceste zile se...

Interviu cu Miulescu Adrian, manager INRMFB

Interviu cu Miulescu Adrian, manager INRMFB: „Reabilitarea medicală trebuie integrată în toate etapele îngrijirii. Este cheia unui sistem de...
- Advertisement -spot_img

Gabriela Firea – Am susținut protecția drepturilor copiilor și femeilor în raportul Parlamentului European

Am susținut protecția drepturilor copiilor și femeilor în raportul Parlamentului European privind drepturile omului și democrația în lume pentru...

Cartea Electronică de Identitate este disponibilă și la nivelul județului Ilfov

Începând de joi, 15 mai 2025, procesul de emitere a noii cărți electronice de identitate a fost extins și...

Must read

Marcel Boloș – Am votat astăzi la Bruxelles

Am votat astăzi la Bruxelles. Din inima Europei, pentru...

Precizări de presă

Ministerul Afacerilor Externe constată vehicularea prin postări social media a...

You might also likeRELATED
Recommended to you